کیفیت هنرسازه های بلاغی در شعر علی معلم دامغانی
نویسندگان
چکیده
آنچه موضوع این تحقیق است، بررسی و تبیین کیفیت (و نه کمیت) به کارگیری شگردهای بدیعی و بیانی و عروض و قافیه و نقد آنها در شعر علی معلم است. او شاعری است که می کوشد در عرصههای گوناگون، شعرش را از سرودههای دیگر شاعران متمایز کند؛ در مباحث بلاغی نوآوریهایی دارد که گاه با توفیق همراه بوده و گاه این نوجوییها شعر را تا مرز غیر قابل فهم بودن پیش برده است. برجستهترین شگردهای بلاغی معلم عبارت اند از: استفاده موفق از اوزان بلند در مثنوی و تأمین موسیقی شعر با کمک اعنات در قافیه و بهرهگیری از بدیع لفظی، یافتن وجه شبههای نو و تأثیرگذار و نیز استفاده از شیوهای خاص در تلمیحات و اشارات. در هنرسازههای وابسته به معنا ( بدیع معنوی و بیان)، بینامتنیت مهمترین وجه تمایز شعر معلم از دیگران است. علاوه بر تلمیحات دور و ناآشنا، تلمیح به امر موهوم و تضمین هیچ (استناد به مدرک موهوم) و نیز تغییر داستانهای مشهور و برخورد خلاق با تاریخ، از نوآوریهای مهم معلم در عرصه بینامتنیت محسوب میشود. به اعتقاد شارحان شعر معلم، هنر شاعری او در مثنویها و قصایدش جلوهگر شده است؛ به همین سبب در جستار حاضر همین دو قالب مورد بررسی قرار گرفتهاند.
منابع مشابه
بررسی تلمیح در اشعار سید علی موسوی گرمارودی و محمدعلی معلم دامغانی
موسوی گرماوردی و معلم دامغانی تلمیخات را با انگیزههایی چون روایت داستانهای دینی و تاریخی، سیاسی و یا بیان افکار و عقاید خود به کار گرفتهاند و بر آن بودهاند تا شعر را به عنوان منبع آگاهی برای مردم زمانه ارایه دهند. یافتههای این تحقیق که به شیوۀ کتابخانهای و اسنادی و به روش تحقیق توصیفی انجام یافته است، بیانگر آن است که درصد استفاده موسوی گرمارودی در اشعارش از تلمیحات بیشتر بوده است؛ موسو...
متن کاملبررسی تلمیح در اشعار سید علی موسوی گرمارودی و محمد علی معلم دامغانی
موسوی گرماوردی و معلم دامغانی تلمیخات را با انگیزه هایی چون روایت داستان های دینی و تاریخی، سیاسی و یا بیان افکار و عقاید خود به کار گرفته اند و بر آن بوده اند تا شعر را به عنوان منبع آگاهی برای مردم زمانه ارایه دهند. یافتههای این تحقیق که به شیوۀ کتابخانهای و اسنادی و به روش تحقیق توصیفی انجام یافته است، بیان گر آن است که درصد استفاده موسوی گرمارودی در اشعارش از تلمیحات بیشتر بوده است؛ موسو...
متن کاملمقایسه تطبیقی پایداری در شعر محمدمهدی جواهری و علی معلم دامغانی
محمد مهدی جواهری و محمدعلی معلم دامغانی این دو شاعر انقلابی با سرودن اشعاری ناب جوانان هموطن خود را به همبستگی و شور انقلابی وا می دارند. در وجه تشابه اشعار دو شاعر این دو مورد مشاهده شد: 1- حس تعهد و التزام در هر دو شاعر نسبت به مسائل موجود در کشور به خوبی نمایان است. 2- حس وطن دوستی و عشق به وطن در هر دو شاعر بسیار مشهود می باشد. از وجوه تفاوت اشعار دو شاعر این دو مورد مشاهده شد: 1- ادبیات پا...
سبک ایدئولوژیک شعر عاشورایی معاصر مطالعۀ موردی؛ شعر علی معلم، علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده
در این پژوهش با بررسی اشعاری از سه شاعر برجستة عاشورایی نشان داده شده است که این شاعران تا چه حد به چارچوبِ ایدئولوژی اسلامی (که مد نظر شاعران بوده است) پایبندی داشته و تا چه حد به خطوط قرمز نزدیک شدهاند و همچنین مشخص شده است که نوآوریهای شاعرانه و مفهومسازیهای ایدئولوژیکِ آنان در اشعارشان چه مواردی بوده است. در مجموع چنین نتیجهگیری شد که علی معلم دامغانی، شاعری سنتی است که گاهی برای پرورد...
متن کاملجنبه های بلاغی در شعر اخوان ثالث
در این مقاله به کاربرد بیان (مجاز ـ تشبیه ـ استعاره ـ کنایه) بدیع (لفظی و معنوی) و عروض (وزن و بحر) در اشعار اخوان ثالث پرداخته شده است که نشان میدهد هر یک از حوزههای شعری اخوان تا چه اندازه از آرایههای بیانی و بدیعی و عروض سنتی و کهن سود برده است. آنچه مسلم است بیشتر آرایههای به کار رفته در آثار اخوان آرایههای بیانی است و بعد بدیع لفظی و معنوی و سپس عروض. اخوان در حوزۀ عروض سنتی از اوزان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
بلاغت کاربردی و نقد بلاغیجلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023